Saka masih wujud dizaman sekarang

Saka adalah istilah yang digunakan untuk merujuk kepada jin yang diwarisi oleh seseorang daripada nenek moyangnya.

Saka ini biasanya berlaku kerana nenek moyang terdahulu telah berdamping atau mempelihara jin untuk tujuan tertentu, seperti perlindungan, kekayaan, kekuatan, atau ilmu. Saka ini kemudian diturunkan kepada keturunan mereka, sama ada dengan pengetahuan atau tanpa pengetahuan mereka.

Saka adalah satu bentuk amalan yang syirik dan bertentangan dengan ajaran Islam. Islam mengajarkan kita untuk hanya meminta pertolongan dan perlindungan dari Allah, bukan dari makhluk-makhluk halus yang kafir. Islam juga mengajarkan kita untuk menghormati nenek moyang kita, tetapi tidaklah sampai untuk menyembah atau mengikut adat-adat yang bertentangan dengan syariat.

Walaupun zaman sudah berubah, saka masih wujud di kalangan masyarakat kita. Ini kerana masih ada yang berdamping dengan jin, cuma dengan cara yang lebih moden.

Sekarang, ada yang menuntut ilmu kebal, dapat ijazah untuk kelebihan tertentu, atau mengamalkan mentera-mentera yang tidak jelas sumbernya. Padahal, sebahagian daripada ilmu-ilmu atau ijazah-ijazah ini memasukkan khadam tanpa disedari, sekali gus menjadikan kita orang yang berdamping dengan jin. Bila ada anak, benda ini akan turun dan digelar sebagai saka.

Saka ini akan membawa mudarat kepada kita dan keturunan kita. Saka ini akan mengganggu kesihatan, kehidupan, dan keimanan kita. Saka ini juga akan menimbulkan masalah dalam hubungan keluarga, jodoh, dan rezeki. Saka ini juga akan menghalang kita daripada beribadah kepada Allah dengan sempurna. Saka ini juga akan menjerumuskan kita ke dalam neraka jika kita tidak bertaubat.

Sebab itu, kita perlu berusaha untuk membuang saka dari diri kita dan keluarga kita. Cara terbaik untuk mengelakkan saka adalah dengan menjauhi segala bentuk ilmu-ilmu yang syubhah atau syirik, dan hanya mengamalkan ilmu-ilmu yang bersumber dari Al-Quran dan Sunnah.

Cara terbaik untuk membuang saka adalah dengan melakukan ruqyah syar’iyyah, iaitu bacaan ayat-ayat Al-Quran, doa, atau zikir yang disyariatkan oleh Islam untuk mengubati gangguan jin. Ruqyah syar’iyyah boleh dilakukan oleh diri sendiri atau dengan bantuan orang yang mahir dan beriman.

Kita harus ingat bahawa Allah adalah Maha Kuasa atas segala sesuatu. Allah adalah Penyembuh yang sebenar. Allah adalah Pelindung yang terbaik. Kita hanya perlu berdoa, berusaha, dan bertawakkal kepada Allah. Semoga Allah melindungi kita dari saka dan segala kejahatan. Amin.