Rawatan solat hajat

Doa merupakan senjata yang paling kuat untuk menyelesaikan segala masalah yang kita alami. 

Salah satu amalan yang selalu kita dengar, adalah solat sunat hajat. Solat hajat adalah salah satu ikhtiar yang boleh kita buat selain dari ruqyah. Tak semestinya kita kena amalkan ruqyah semata mata.  

Solat Hajat

Solat hajat adalah salah satu ibadah sunat yang dilakukan oleh umat Islam dengan tujuan untuk memohon pertolongan dan bantuan dari Allah dalam menyelesaikan masalah yang dihadapi. 

Solat ini adalah manifestasi dari keimanan kita kepada Allah sebagai Pemilik segala hajat dan sumber segala kekuatan.

Solat hajat boleh dilakukan dengan cara yang sama seperti solat sunat yang lain, iaitu dengan niat yang ikhlas, sempurnakan rukun solat, serta membaca Al-Quran dan doa yang sesuai dengan masalah diri kita.

Biasanya, solat hajat dilakukan sebanyak dua rakaat, di mana pada rakaat pertama kita membaca Surah Al-Fatihah diikuti dengan Surah Al-Kafirun, dan pada rakaat kedua kita membaca Surah Al-Fatihah diikuti dengan Surah Al-Ikhlas. (Kita boleh pilih mana mana surah lazim).

Selepas menyelesaikan solat hajat, kita dianjurkan untuk melakukan doa khusus bagi hajat yang kita inginkan. 

Doa ini boleh kita susun sendiri atau menggunakan doa yang telah diajarkan oleh Rasulullah SAW, seperti doa istikharah atau doa yang lain yang sesuai dengan hajat kita.

Dalam doa hajat kita, penting untuk kita memohon dengan keikhlasan, kerendahan hati, dan keyakinan bahawa hanya Allah yang mampu menolong kita dalam mengatasi masalah atau mencapai hajat kita. 

Kita juga perlu bersabar dan yakin bahawa Allah akan memberikan yang terbaik bagi kita, meskipun mungkin tidak sesuai dengan apa yang kita inginkan atau harapkan.

Rawatan solat hajat

Waktu solat hajat

Walaupun kita boleh buat solat hajat bila-bila masa je, tapi ada beberapa waktu yang lebih disukai dan dianjurkan untuk melakukannya. 

Jom kita tengok waktu-waktu terbaik untuk buat solat hajat:

  1. Sepertiga malam yang terakhir: Masa ni memang paling sesuai untuk kita berdoa dan solat hajat. Sebabnya, waktu ni adalah waktu Allah turun ke langit dunia dan menerima doa umat-Nya. Jadi, peluang untuk doa kita diperkenankan memang tinggi kalau kita buat solat hajat waktu ni.
  2. Waktu tahajjud: Tahajjud ni adalah solat sunat yang kita buat sebelum waktu Subuh. Selain pahala yang banyak, waktu ni juga bagus untuk kita buat solat hajat. Kita boleh je terus buat solat hajat lepas solat tahajjud.
  3. Selepas solat fardhu: Kita boleh buat solat hajat lepas solat fardhu yang lima waktu. Contohnya, lepas solat Zohor, kita boleh terus buat solat hajat. Waktu ni memang bagus sebab kita dah bersihkan hati dan fikiran kita dengan solat fardhu, jadi kita lebih fokus bila buat solat hajat.
  4. Waktu doa mustajab: Ada beberapa waktu yang disebutkan dalam hadis sebagai waktu doa mustajab, seperti waktu antara azan dan iqamah, waktu selepas azan, atau waktu hujan turun. Kita boleh manfaatkan waktu-waktu ni untuk buat solat hajat.
  5. Sebelum berbuka puasa: Bagi kita yang puasa sunat atau wajib, waktu sebelum berbuka memang sesuai untuk buat solat hajat. Allah janji akan perkenankan doa orang yang berpuasa, jadi peluang untuk hajat kita terkabul memang besar.

Ingat, yang paling penting dalam solat hajat ni ialah niat kita yang ikhlas dan usaha kita untuk memohon pertolongan Allah. 

Walaupun kita buat solat hajat pada waktu-waktu yang kita suka, kita kena pastikan niat kita betul dan kita betul-betul percaya bahawa Allah akan tolong kita untuk selesaikan masalah yang kita hadapi.

Rawatan solat hajat

Tujuan solat hajat

Kadang-kadang, kita ada je masalah dalam hidup yang susah nak selesaikan dengan cara biasa. Dalam situasi macam ni, kita boleh usahakan solat hajat untuk rawatan. 

Bukan setakat rawatan fizikal je, tapi juga untuk masalah emosi, mental, dan rohani. Jom kita tengok tujuan solat hajat untuk rawatan dalam pelbagai situasi:

  1. Masalah rumahtangga: Bila kita hadapi masalah dalam rumahtangga, macam pertengkaran suami isteri, anak derhaka, atau masalah kewangan, kita boleh buat solat hajat untuk minta pertolongan Allah. Dalam doa hajat kita, minta Allah beri hidayah dan kekuatan untuk selesaikan masalah yang kita hadapi.
  2. Gangguan sihir: Kalau kita rasa ada gangguan sihir dalam hidup kita, solat hajat boleh jadi salah satu cara untuk kita minta perlindungan dari Allah. Kita boleh minta Allah tunjukkan kita jalan untuk buang sihir tu dan minta Allah lindungi kita dari sihir dan ilmu hitam.
  3. Gangguan saka: Sama macam sihir, kalau kita ada gangguan saka, kita boleh buat solat hajat untuk minta Allah tolong bebaskan kita dari saka tu. Kita boleh minta Allah beri kekuatan dan petunjuk supaya kita boleh atasi gangguan saka dan hidup dengan tenang.
  4. Penyakit klinikal yang tak dapat diubati: Kadang-kadang, kita ada penyakit yang doktor pun tak jumpa ubatnya. Masa macam ni, kita boleh buat solat hajat untuk minta Allah beri kita kesembuhan. Ingat, Allah Maha Penyembuh, jadi tak ada penyakit yang tak boleh diubati oleh Allah.

Kesimpulan

Kesimpulannya, solat hajat adalah amalan yang sangat bermanfaat untuk kita rawat diri dari pelbagai masalah yang dihadapi. 

Dengan solat hajat, kita mendekatkan diri kepada Allah dan memohon pertolonganNya dalam menyelesaikan hajat dan masalah kita. 

InsyaAllah, dengan keikhlasan dan usaha kita, Allah akan membantu kita mengatasi masalah yang kita hadapi.