Tanda diri terhalang disebabkan gangguan jin

Kalau kita selalu terhalang tanpa sebab yang jelas, mungkin kita sedang alami sesuatu perkara yang kita tak nampak dengan mata kasar. Halangan ini boleh menyebabkan kita merasa frustasi, sedih, atau putus asa. Tapi, kita tidak boleh berputus harapan atau menyerah kalah.

Kita perlu mencari cara untuk mengatasi halangan ini dengan bantuan Allah dan usaha kita sendiri.

Jenis-jenis halangan

Fahamkan dulu tentang halangan yang kita hadapi, benda ni boleh dibahagikan kepada dua jenis, iaitu faktor luaran dan faktor dalaman.

Faktor luaran

Faktor luaran adalah faktor yang berada di luar kawalan kita, seperti keadaan ekonomi, sosial, politik, atau alam sekitar. Faktor luaran boleh memberi kesan kepada peluang, sumber, dan cabaran yang kita hadapi dalam kehidupan kita.

Contohnya, jika kita ingin berniaga, kita mungkin terhalang oleh persaingan, permintaan, peraturan, atau bencana alam. Jika kita ingin kahwin, kita mungkin terhalang oleh keluarga, masyarakat, agama, atau budaya.

Faktor dalaman

Faktor dalaman adalah faktor yang berada dalam kawalan kita, seperti sikap, emosi, pemikiran, atau kepercayaan. Faktor dalaman boleh memberi kesan kepada motivasi, keyakinan, dan tindakan yang kita ambil dalam kehidupan kita.

Contohnya, jika kita ingin solat, kita mungkin terhalang oleh malas, syaitan, atau nafsu. Jika kita ingin berkawan, kita mungkin terhalang oleh pemalu, sombong, atau takut.

Tanda halangan pada diri yang berpunca dari gangguan jin

  1. Buat apa sahaja tak menjadi. Segala perkara kebaikan akan jauh dari diri kita.
  2. Bekerja dalam bidang apa pun macam susah nak berjaya. Selalu gagal dan gagal tanpa sebab yang jelas.
  3. Rezeki selalu sangkut, susah nak masuk walaupun kita dah bekerja siang dan malam.
  4. Selalu terhalang untuk berkawan dengan orang lain. Selalu ada yang tak kena bila nak berkawan dan akhirnya membawa kepada tiada kawan.
  5. Nafsu terkunci bila nak bersama pasangan, khususnya untuk yang dah berkahwin. Asalkan nak bersama, nafsu jadi mati.
  6. Berniaga selalu tak ada customer. Selalu bermasalah dalam kedai & terhalang untuk dapat projek baru.
  7. Selalu rasa berat nak solat. Nak buat, tapi berat dan akhirnya tak jadi.
  8. Susah dapat petunjuk, susah dapat bantuan dari orang lain.

Cara mengatasi halangan

Untuk mengatasi halangan yang kita hadapi, kita sendiri perlu mengambil langkah-langkah yang sesuai dengan jenis halangan yang kita alami. Antaranya adalah:

Buang halangan dari faktor luaran

Untuk mengatasi halangan dari faktor luaran, kita perlu bersabar, berusaha, dan berdoa.

Ini bermaksud:

  • Bersabar dengan ketentuan Allah dan menerima apa yang telah ditakdirkan untuk kita. Kita perlu percaya bahawa Allah tidak akan menguji kita melampaui kemampuan kita dan bahawa ada hikmah di sebalik setiap ujian.
  • Berusaha dengan menggunakan sumber dan peluang yang ada dengan sebaik-baiknya. Kita perlu berani mengambil risiko, belajar dari pengalaman, dan beradaptasi dengan perubahan. Kita perlu berinovasi, berkreatif, dan bersaing dengan jujur dan profesional.
  • Berdoa dengan memohon pertolongan dan rahmat Allah untuk mengubah keadaan yang tidak menguntungkan kita. Kita perlu berzikir, bertawakkal, dan bersyukur kepada Allah. Kita perlu meminta maaf, memaafkan, dan berbaik sangka dengan orang lain.

Buang halangan dari faktor dalaman

Untuk mengatasi halangan dari faktor dalaman, kita perlu bertaubat, berubah, dan beristighfar.

Ini bermaksud:

  • Bertaubat dengan mengakui kesalahan dan kelemahan kita dan memohon ampun kepada Allah. Kita perlu insaf, menyesal, dan berjanji untuk tidak mengulangi kesalahan kita. Kita perlu memperbaiki hubungan kita dengan Allah dan manusia.
  • Berubah dengan meninggalkan perkara-perkara yang tidak baik dan mengamalkan perkara-perkara yang baik. Kita perlu membentuk sikap yang positif, emosi yang stabil, pemikiran yang rasional, dan kepercayaan yang kuat. Kita perlu menetapkan matlamat yang jelas, realistik, dan terukur.
  • Beristighfar dengan memohon perlindungan dan keampunan Allah dari godaan dan gangguan jin. Kita perlu membaca ayat-ayat ruqyah, surah Al-Baqarah, ayat kursi, dan doa perlindungan. Kita perlu menggunakan air zam-zam, air saderi, atau air yang dibacakan ruqyah. Kita perlu menggunakan minyak zaitun, minyak habbatus sauda, atau minyak yang dibacakan ruqyah. Kita perlu menggunakan kurma ajwa, madu, atau makanan yang dibacakan ruqyah.

Buat konsultasi dengan perawat

Tak pasti? Tak apa, ceritakan masalah dengan perawat dulu.

Nanti akan tahu juga sama ada masalah yang kita alami ni berpunca dari jin atau pun tak. Kita boleh saja detect masalah melalui simptom simptom gangguan jin pada diri. InsyaAllah.