Tanda gangguan jin pada diri tahun 2024

Tanda gangguan jin secara umum

Tanda gangguan jin ini ada banyak. Kadang sampai boleh mengelirukan pesakit kerana semua tanda yang dialami tu hampir sama. Macam mana pun, kalau kita perhatikan betul betul pada simptom yang kita alami tu, sebenarnya tak sama. Jadi pastikan kita baca tanda yang kita alami tu dengan betul.

Kita boleh rujuk dengan perawat untuk dapatkan jawapan yang lebih jelas berdasarkan pada simptom yang kita alami. Dalam artikel ni, kita senaraikan tanda gangguan jin pada diri, jadi kalau kita alami lebih dari 3 tanda gangguan pada diri, ada kemungkinan besar kita memang alami gangguan jin pada diri.

Tanda gangguan jin pada emosi

  1. Emosi tak stabil: Contohnya, isteri asyik membantah cakap suami atau anak membantah cakap ibu. Pandangan mata pun macam pelik je.
  2. Asyik ragu-ragu: Rasa was-was dan takut tanpa sebab dalam semua aktiviti yang kita buat.
  3. Ada dorongan kuat nak buat maksiat: Asyik ulang dosa yang sama dan rasa malas nak solat atau buat ibadah lain.
  4. Susah nak khusyuk dalam solat: Kadang-kadang sampai lupa berapa rakaat dah solat.
  5. Rasa depress dan fikiran asyik melayang.
  6. Asyik rasa sedih secara tiba-tiba: Menangis tanpa sebab dan jantung pulak berdebar-debar.

Tanda gangguan jin pada kelakuan

  1. Suka berkhayal: Hati lemah, suka mengelamun, suka duduk sorang-sorang dalam bilik dan suka mengasingkan diri dari orang lain.
  2. Cepat letih dan rasa mengantuk masa buat kerja.
  3. Susah nak fokus dan tumpu pada apa yang kita nak buat: Fikiran asyik terganggu.
  4. Asyik buat benda pelik-pelik tanpa sedar atau tak boleh kawal: Macam ada benda lain yang kawal kita dan kita tak boleh buat apa-apa walaupun kita sedar.
  5. Asyik gelak sorang-sorang: Macam nampak benda lucu tapi orang lain tak nampak.
  6. Malas nak solat: Terasa berat yang melampau bila nak mendirikan solat.
  7. Terlalu keras kepala: Susah nak menerima nasihat dan pendapat orang lain.
  8. Selalu rasa diri sendiri betul: Selalu nampak diri yang betul dan orang lain sentiasa salah.
tanda gangguan jin pada diri

Tanda gangguan jin melalui mimpi

  1. Rasa ditindih (mimpi ditindih benda berat dan susah nak lepas dari tindihan tu): Atau mimpi nampak benda yang menakutkan macam nak jerit minta tolong tapi mulut macam kena kunci.
  2. Mimpi nampak benda yang menakutkan atau nampak pelbagai jenis binatang yang menakutkan: Macam ular, serigala, tikus besar, harimau dan lain-lain.
  3. Asyik mengigau, gelak, menangis, menjerit, mengomel, merintih dan kadang-kadang berjalan dalam tidur: Dengan mata tertutup pulak tu.
  4. Mimpi macam jatuh dari tempat tinggi dan semua yang berkaitan dengan tempat tinggi: Macam mendaki tempat yang tinggi.
  5. Semua mimpi pasal tanah perkuburan, nampak kubur, proses mengubur, menguburkan, dikuburkan atau duduk di kubur, tempat sampah atau jalan yang menakutkan.

Kesan gangguan jin dalam hubungan dengan pasangan

  1. Asyik bertengkar dengan pasangan: Contohnya, suami asyik memaki isteri hanya sebab hal kecil.
  2. Membujang lama: Susah nak kahwin, susah nak jumpa jodoh. Tak nak kahwin atau bila jumpa calon (lelaki/ perempuan) rasa tak suka dan akhirnya tak jadi kahwin.
  3. Bila dekat dengan pasangan, hubungan jadi panas: Tak ada sebab yang jelas, tapi asyik rasa marah je bila dekat dengan pasangan.
  4. Tak ada nafsu dengan pasangan, tapi bernafsu bila jauh: Ini adalah tanda yang agak pelik dan susah nak faham.
  5. Ingin cerai tanpa sebab yang jelas: Walaupun sebenarnya tak ada masalah besar dalam hubungan, tapi asyik rasa nak cerai je.
  6. Suami isteri rasa benci antara satu sama lain: Ini adalah tanda yang sangat serius dan memerlukan bantuan segera.
  7. Rasa benci tanpa sebab: Selalu rasa benci tanpa sebab yang jelas terhadap pasangan. Bila jauh selalu rasa rindu.
tanda gangguan jin pada diri

Tanda gangguan jin pada kesihatan fizikal

  1. Sakit berulang-ulang dan susah nak sembuh: Contohnya sakit kepala, rasa dengung di telinga, sakit bahu, belikat dan paha. Atau boleh jadi sakit gigi, mata, kepala selain sesak nafas tanpa sebab yang jelas.
  2. Rasa sakit kat salah satu bahagian badan yang doktor tak boleh rawat: Atau kalau buat ujian x-ray, tak ada sakit apa-apa.
  3. Susah nak tidur (insomnia), gelisah, rasa cemas dan asyik terjaga waktu malam: Biasanya, baru rasa nak tidur pada jam 3 pagi atau tak tidur berhari-hari.
  4. Susah nak bangun dan asyik tidur je: Sampai tak boleh nak buat ibadah dan aktiviti yang kita nak buat.

Tanda gangguan jin pada kesihatan mental

  1. Rasa paranoid dan cemas: Asyik rasa bersalah, rasa ada yang mengikut, mengejar dan mengancam nak bunuh kita.
  2. Kepala asyik berpusing (vertigo): Nampak semua benda bergerak-gerak, terbalik, bengkok dan sebagainya.
  3. Mimpi jumpa orang yang sama (lelaki/ perempuan) berkali-kali dan rasa nak jumpa orang yang kita mimpi tu.
  4. Mimpi jumpa keluarga yang dah meninggal, nampak mayat, mimpi mati, mimpi bercakap dengan orang yang dah meninggal dan semua mimpi yang ada kaitan dengan kematian.
  5. Rasa cemas dan takut yang melampau: Macam rasa takut nak keluar rumah atau rasa takut bila berada di tempat yang ramai orang.
  6. Rasa down dan tak ada mood: Macam rasa tak ada semangat nak buat apa-apa.
  7. Rasa tak ada harapan dan putus asa: Macam rasa hidup ni tak ada makna dan tak ada tujuan.
  8. Rasa nak bunuh diri: Ini adalah tanda yang paling serius dan memerlukan bantuan segera.
  9. Asyik rasa marah dan frust: Tak ada sebab pun, tapi asyik rasa marah je.
  10. Rasa tak boleh kawal emosi sendiri: Kadang-kadang rasa gembira, tiba-tiba rasa sedih, lepas tu rasa marah.
Tanda gangguan jin dalam rumah

Tanda gangguan jin dalam kehidupan sosial

  1. Suka mengasingkan diri dari orang lain: Tak suka nak bergaul dengan kawan-kawan atau keluarga.
  2. Asyik berbual sorang-sorang dan mengaku ada kawan yang kita tak nampak tapi dia nampak. Boleh nampak makhluk halus.
  3. Asyik terbau bau-bauan wangi, bau bunga kembang, bau busuk bangkai: Walau tak tahu dari mana datangnya bau tu.
  4. Asyik rasa tak selesa bila berada dalam kalangan orang ramai: Rasa macam ada yang tak kena atau ada yang mengawasi kita.
  5. Tak suka nak keluar rumah: Rasa lebih selesa dan selamat bila berada di rumah.
  6. Asyik rasa takut dan cemas bila berada di tempat baru atau tempat yang ramai orang.
  7. Tak suka nak bergaul dengan orang lain: Rasa lebih selesa bila berada sorang-sorang. Ni pun dikira sebahagian dari tanda gangguan jin. 
  8. Asyik rasa marah dan tak puas hati dengan orang lain: Walaupun sebenarnya tak ada masalah pun dengan orang tu.
  9. Tak suka nak berbual atau berkomunikasi dengan orang lain: Rasa macam susah nak faham apa yang orang lain cakap atau rasa macam orang lain tak faham apa yang kita cakap.
  10. Asyik rasa takut dan cemas bila berada di tempat gelap atau tempat yang kita tak biasa.

Kesimpulan

Jangan abaikan tanda gangguan jin pada diri. Sekiranya tanda gangguan ni ada banyak pada diri, segera berhubung dengan pengamal perubatan Islam. Jangan biarkan keadaan diri kita jadi semakin teruk. Setiap masalah sebenarnya boleh diselesaikan.